Rosenbauer RT brandweerwagen van de toekomst

Rosenbauer RT brandweerwagen van de toekomst

Rosenbauer presenteert het prototype van de brandweerwagen van de toekomst, de Rosenbauer RT. 

  • De eerste hybride brandweerauto is bijna klaar voor serieproductie.
  • Begin van intensieve tests van de rijeigenschappen van het complete voertuig,
  • Concept Fire Truck (CFT) wordt Revolutionary Technology (RT)

Het meest revolutionaire en vooruitstrevende voertuig in de brandweersector heeft de conceptfase verlaten en zet grote stappen richting de serieproductie. Ongeveer vijf jaar geleden begon Rosenbauer met de ontwikkeling van de eerste hybride brandweerauto. In juni 2020 werd het eerste prototype gepresenteerd. Inmiddels worden de eerste voertuigen die in de Rosenbauer-fabriek in Leonding werden geproduceerd, intensief getest. Met deze hybride brandweerauto kunnen de meeste inzetten in grote steden volledig elektrisch en dus emissievrij worden uitgevoerd. De ingebouwde range extender maakt het, indien nodig, mogelijk om de operationele tijd van de RT te verlengen zonder beperkingen. 

 

CFT wordt RT

Het voertuig is een technisch prototype, dat reeds alle essentiële kenmerken van het toekomstige eindproduct heeft. Om dit te onderstrepen is de productnaam gewijzigd van Concept Fire Truck (CFT) in Revolutionary Technology (RT). Deze nieuwe naam is in lijn met de overige Rosenbauer voertuigen, zoals de Rosenbauer AT (Advanced Technology) en de Rosenbauer ET (Efficient Technology).  De naam RT benadrukt bovendien de unieke kenmerken van het voertuig. Michael Friedmann, Head of Group Strategy, Innovation & Marketing bij Rosenbauer zegt daarover: "We hebben bewust voor deze naam gekozen omdat we ervan overtuigd zijn dat de RT een ingrijpende verandering betekent, een revolutie in de constructie van brandweerwagens. Het voertuig is niet alleen een verdere ontwikkeling of een nieuwe generatie van een bestaand type of serie, maar in plaats daarvan een antwoord op nieuwe vragen, gebaseerd op volledig nieuwe benaderingen en technologieën. Technologieën waarvan wij denken dat ze toonaangevend kunnen zijn en misschien zelfs baanbrekend voor de toekomst van brandweerwagens en brandweerkorpsen." 

 

Intensief testen

Het RT prototype wordt intensief getest met de nieuwste sensorsystemen en meettechnieken. De rijeigenschappen van het totale voertuig, d.w.z. de rijdynamiek, de rijveiligheid en de stabiliteit in bochten, worden onder een grote diversiteit aan belastingsprofielen uitgeprobeerd. Zo biedt bijvoorbeeld de testbaan in St. Valentin (Oostenrijk) een ideale reeks testscenario's: op verschillende terreinen, asfalt- en grindhellingen, onverharde slecht bereden wegen en wisselende hellingen (met hellingen tot 60%). Hiermee kunnen allerlei omstandigheden en factoren gesimuleerd worden waaraan een brandweerauto tijdens zijn hele levenscyclus wordt blootgesteld. Uiteraard wordt ook alle apparatuur die nodig is voor een succesvolle operatie uitvoerig getest. Een belangrijkste aspect hiervan is de pomptest. De geïntegreerde bluswaterpomp wordt samen met de leidingen getest. Naast de maximale prestaties worden ook de drukken en het debiet bij diverse parameters bepaald. Verder zijn de elektrische componenten, zoals blauw licht en sirene, de LED-omgevingsverlichting en de optionele voeding, die elektrische energie uit de hoogspanningsbatterij omzet en beschikbaar stelt voor het gebruik van externe elektrische apparaten, gecontroleerd op hun functionaliteit. 

 

Eerste brandweerkorpsen met prototype

Terwijl het huidige prototype als primair testmodel bij Rosenbauer blijft, worden de volgende drie prototypes later dit jaar na de testfase overgedragen aan de eerste samenwerkingspartners: Brandweer Berlijn, Brandweer Amsterdam en de Dubai Civil Defence. 

 

Gepubliceerd op: 30 april | Terug
Contact?
{{error}}